Každý den naší dovolené má 1440 minut. Kolik jich využijeme pro naše blízké?

09.07.2018

Naše děti byly ještě malé, když jsme se za prázdninovým dobrodružstvím vydali do blízké horské oblasti (koneckonců místo nehraje v tomto případě zas až tak důležitou roli). Po příjezdu do cíle jsme byli mile překvapeni, že našimi spolubydlícími je asi deset mladých rodin s dětmi. Děti se velmi rychle seznámily a veškerý čas trávily společně venku. Chatu využívaly jen na oběd a k přespání. A tak není divu, že až teprve třetí den jsme zjistili, že v suterénu je i malá místnost s televizí. Byla tmavá, chladná a neútulná, proto ji snad ani nikdo nevyužíval. Tedy až na jednu malou holčičku. Asi osmiletá dívenka se na televizi dívala každý den, a protože jsem ji jindy a jinde neviděla, zeptala jsem se jí, zda si nepůjde raději hrát s ostatními dětmi. Odpověděla mi velmi stručně: "Ne, nepůjdu." O další hovor se mnou evidentně nejevila zájem. Bylo mi záhadou, ke komu patří, proč je sama. Nedalo mi to a hned na druhý den jsem ji znovu oslovila a snažila se ji přimět k  hovoru. Svěřila se mi, že její rodiče jsou majitelé chaty. Nemají na ni čas, což bylo viditelné. A ona nemá už snahu hledat si kamarády. "Je to moc těžké," řekla mi ta malá slečna a tiše pokračovala: "Já jsem si dřív vždy tady našla kamarády, ale bylo mi smutno, když mi každý týden zase odjížděli. Tak už se ani nesnažím povídat a hrát si s nimi. Já nechci zase plakat. Tak už raději ty prázdniny přežiju sama, tady u televize, pak už budu dojíždět aspoň do školy." Na poslední dva dny našeho pobytu si přece jenom šla za námi hrát, ale rozloučit se už nepřišla. Tak jsem za ní zašla. Seděla schoulená v křesílku před zapnutou televizí a plakala. A  já nevěděla, co jí říct.

"Nemají na mě čas," slyšíme často i při návštěvách seniorů ať už doma, či v  domovech. A mně někdy připadá, že se snad v rodině ani spolu nenaučili žít. Nejprve nemají čas rodiče na své děti, později problém pocítí sami, když nemají čas děti na ně, na své rodiče.

A když dítě řeší ještě neustálé změny lidí ve svém okolí, je to také obtížné. Jak říkala jedna holčička ve třetí třídě: "Tatínka mám asi hodného, ale už je třetí. Snažím se si na něho moc nezvyknout, kdyby taky odešel, jak ti před ním."

Každý den naší dovolené má 1440 minut. Kolik jich využijeme pro naše blízké? +Noela

© 2018 Charita Zlín. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky